Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Pulau Pinang

"KEBAJIKAN ANDA KOMITMEN KAMI"

Kami berjanji untuk memberi perkhidmatan berkualiti dengan mesra dan berintegriti berlandaskan teras utama iaitu perlindungan, pemulihan, pencegahan, pembangunan dan pengintegrasian bagi kumpulan sasar seperti berikut.

Kanak - KanakOrang Kurang UpayaKeluargaWarga TuaOrang PapaSukarelawanBencana

Pengumuman

Penutupan Kaunter Perkhidmatan Daerah. Borang Permonan boleh
dimasukkan kedalam kotak disediakan.

Penutupan Sementara Rumah Kanak-Kanak Taman Bakti Kepala Batas
bagi pembangunan semula RKKTB

Permohonan OKU (oku.jkm.gov.my)

  • Mengenai kami

Bilangan Transaksi Atas Talian 2024

Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online JKM ‐ Tahun 2024

Bil

Nama Sistem

Penerangan Sistem

Bilangan Transaksi Perkhidmatan Online Dikemaskini Secara Bulanan

     

Jan

Feb

Mac

April

Mei

Jun

Julai

Ogos

Sep

Okt

Nov

Dis

Jumlah

1

e-Bantuan

Pengurusan maklumat bantuan dan penerima bantuan

109754

119554

 

 

 

 

 

           

2

SMOKU

Pengurusan maklumat OKU dan perkhidmatan penyediaan Kad OKU

 

4451

 

 5520

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

MyResearch

Pengurusan permohonan dan kelulusan pelajar/universiti untuk membuat kajian di Institusi/PKMD JKM

14910

 16020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Anak Pelihara

Pengurusan permohonan dan kelulusan untuk mendapatkan anak angkat

1351

1460 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Ezi2care

Pengguna mendaftar untuk menyertai Kursus Asuhan dan Didikan Awal Kanak-kanak (PERMATA)

 

1732

 

 1822

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Info BencanaJKM

Memberi maklumat kedudukan pusat Pemindahan Banjir di seluruh Malaysia

237

 421

 

 

 

 

 

 

   

 

7

eJKM

Menyediakan pangkalan data dan perkhidmatan JKMM secara bersepadu

3839

 4442

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piagam Pelanggan

Kami adalah komited untuk memberi perkhidmatan yang berkualiti dan mesra kepada kumpulan sasar jabatan seperti berikut:

1. Pengurusan Sosio Ekonomi dan Bantuan
    Kelulusan permohonan bantuan bulanan dalam tempoh 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima

    Bantuan Awal Bencana akan disalurkan sewaktu lawatan pertama dibuat

2. Penjagaan, Perlindungan dan Pemulihan Kanak-Kanak
    Siasatan awal kes kanak-kanak dibuat dengan segera dalam tempoh 24 jam dari masa aduan diterima

3. Pembangunan dan Pendayaupayaan Kumpulan Sasar Yang Produktif
    Kelulusan permohonan Geran Pelancaran dalam tempoh 2 bulan daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima

4. Penjagaan dan Perlindungan Kepada Warga Emas
    Kelulusan Permohonan Kemasukan ke Institusi dalam tempoh 45 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima

    Siasatan awal kes Keganasan Rumah Tangga dijalankan dalam tempoh 24 jam selepas aduan diterima

5. Pemulihan dan Pemerkasaan Orang Kurang Upaya (OKU)
    Pemprosesan kad OKU dalam tempoh 14 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima

6. Pembangunan Komuniti dan Pertubuhan Sukarela Kebajikan (PSK)
    Kelulusan Geran Negeri dalam tempoh 3 bulan daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.

7. Pemulihan Pesalah Muda
    Laporan Sosial disediakan dalam tempoh 30 hari daripada tarikh kertas pertuduhan diterima daripada Polis/Mahkamah

Profil Jabatan

Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Pulau Pinang mula beroperasi di sebuah bangunan dua tingkat milik Jabatan Kerja Raya dan di tempatkan di tingkat satu.Pejabat tersebut telah diduduki mulai tahun 1954 sehingga 1988 dan beralamat di Jalan Farquhar, Pulau Pinang

Pejabat Pentadbiran Kerajaan Negeri Pulai Pinang telah di wujudkan di bangunan Kompleks Tun Abdul Razak (KOMTAR) . Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri telah berpindah ke bangunan ini pada tahun 1998 dan beroperasi di tingkat 20.

Jabatan telah mendapat pertambahan dari segi kakitangan dan ruang sedia ada semakin terhad. Pihak pentadbiran telah berusaha mendapatkan ruang pejabat yang lebih selesa dan akhirnya JKMN Pulau Pinang telah berpindah ke tingkat 35 pada tahun 2018 sehingga kini.

  • bpa
  • hrmis
  • ism
  • jkm
  • jpw
  • ksn
  • lppkn
  • mygov
  • smoku
  • spr
  • sprm
  • ykbj