"KEBAJIKAN ANDA KOMITMEN KAMI"

Kami berjanji untuk memberi perkhidmatan berkualiti dengan mesra dan berintegriti berlandaskan teras utama iaitu perlindungan, pemulihan, pencegahan, pembangunan dan pengintegrasian bagi kumpulan sasar seperti berikut.

Kanak - KanakOrang Kurang UpayaKeluargaWarga TuaOrang PapaSukarelawanBencana

Pengumuman

* Pendaftaran Kad OKU boleh dilakukan dimana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat yang terdekat dengan anda. *

* JKMNPP dalam proses pembangunan semula laman web ini. Harap Maklum *

  • Mengenai kami

Mangsa Banjir

1. Pengoperasian Bilik Gerakan Bencana
  • Bilik Gerakan Bencana peringkat Ibu Pejabat JKMM akan dibuka dalam tempoh 24 jam selepas pengumuman Bencana Tahap III (negara) diumumkan oleh Majlis Keselamatan Negara.
  • Laporan status terkini kejadian Bencana Tahap III akan dilaporkan setiap 2 jam sekali sehingga Bilik Gerakan ditutup.
2. Bantuan Jangka Pendek
  • Bantuan Jangka Pendek iaitu makanan kering, tikar, selimut dan set kit bencana disalurkan segera kepada mangsa di pusat pemindahan.
3. Bantuan Jangka Panjang
  • Keputusan Bantuan Jangka Panjang untuk pemulihan keluarga mangsa dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima selepas berakhirnya sesuatu kejadian bencana.
4. Kaunseling dan Psikologi
  • Keputusan permohonan mendapatkan khidmat kaunseling dan psikologi dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 5 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima
  • Intervensi Krisis dikendalikan dalam tempoh 24 jam dari masa kes itu diterima.

Bantuan Segera Wang Tunai Kepada Mangsa
Bencana Alam (Banjir)

TAKRIFAN

i) Mangsa Banjir
Individu yang mengalami bencana banjir dan berdaftar di pusat pemindahan yang diselenggara oleh JKM.

ii) Pusat Pemindahan
Suatu tempat untuk menempatkan mangsa bencana alam (banjir) yang diselenggara oleh JKM dan dipersetujui oleh Jawatankuasa Pengurusan Bencana Daerah.

iii) Ketua Keluarga
Ketua atau individu yang berperanan sebagai ketua bagi sesebuah keluarga yang tinggal bersama dan menetap di Pulau Pinang dan bertanggungjawab sepenuhnya kepada keluarga. Juga termasuk dalam takrifan ini sekiranya terdapat lebih dari satu keluarga dalam sebuah rumah.

iv) Ketua isi rumah
Ketua atau individu yang berperanan sebagai ketua bagi sebuah tempat kediaman yang bertanggungjawab atau dipertanggungjawabkan terhadap kebajikan ahli isi rumah.

v) Banjir Besar/luar biasa
Suatu kejadian banjir yang melibatkan pemindahan mangsa melebihi dua ribu (2000) ketua isi rumah dalam satu daerah dan melebihi dua daerah dalam satu jangka masa yang sama.

vi) Lain-lain Individu
Individu yang terlibat selain ahli keluarga seperti individu yang bujang samada tinggal di rumah dalam Negeri Pulau Pinang secara seorang diri atau lebih dari seorang.

 

KRITERIA KELAYAKAN

  • Warganegara Malaysia atau pemegang kad pemaustautin tetap yang lahir sebelum merdeka atau disahkanoleh Penghulu/Pengerusi JKKK.
  • Ketua keluarga atau ahli keluarga yang berpindah ke pusat pemindahan yang diselenggara oleh JKM.
  • Berdaftar dengan JKM di pusat pemindahan dan berada di pusat pemindahan lebih dari 24 jam dan bermalam.
  • Mangsa yang mengalami bencana banjir berulang selepas dua minggu dari tarikh pusat pemindahan ditutup.
  • Bantuan kepada lain-lain individu selain daripada ketua keluarga akan diberikan kepada wakil setiap rumah.
  • Bagi kejadian banjir besar/luar biasa bantuan akan disalurkan hanya kepada ketua isi rumah mewakili setiap rumah yang terlibat dengan banjir.

 

KADAR BANTUAN

  • Kadar bantuan adalah sebanyak RM200.00 (RINGGIT MALAYSIA: DUA RATUS SAHAJA) kepada ketua keluarga/wakil ketua keluarga yang berpindah ke Pusat Pemindahan yang diselenggarakan oleh JKM.
  • Kadar bantuan bagi kejadian bencana banjir besar/luar biasa adalah sebanyak RM200.00 (RINGGIT MALAYSIA: DUA RATUS SAHAJA) kepada ketua isi rumah yang berpindah ke Pusat Pemindahan yang diselenggarakan oleh JKM.

Keluarga

1. Keganasan Rumah Tangga
  • Siasatan awal kes keganasan rumah tangga dijalankan dalam tempoh tidak melebihi 10 jam daripada aduan diterima.
    • Intervensi awal kes keganasan rumah tangga dijalankan dalam tempoh tidak melebihi 1 jam kepada mangsa keganasan rumah tangga yang hadir ke pejabat.
2. Bantuan Kewangan

2.1 Bantuan Am ( BA )

  • Keputusan permohonan Bantuan Am dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Keputusan mahkamah dimaklumkan kepada kanak-kanak dan ibu / bapa / penjaga dalam tempoh tidak melebihi 7 hari daripada tarikh perintah mahkamah diterima.

2.2 Bantuan Penjagaan OKU Terlantar / Pesakit Kronik Terlantar ( BPT )

  • Keputusan permohonan Bantuan Penjagaan OKU Terlantar / Pesakit Kronik Terlantar dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.

2.3 Bantuan Latihan Perantis ( BLP )

  • Keputusan permohonan Bantuan Latihan Perantis dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.

2.4 Bantuan Geran Pelancaran ( BGP )

  •  Keputusan permohonan Bantuan Geran Pelancaran dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 2 bulan daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.

2.5 Bantuan Sekolah ( BS )

  • Keputusan permohonan Bantuan Sekolah dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
3. Perintah Khidmat Masyarakat
  • Laporan Sosial Pesalah Muda disediakan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh kertas pertuduhan diterima daripada Polis / Mahkamah.
  • Laporan Kemajuan Pesalah Muda dikemukakan kepada Mahkamah dalam tempoh 7 hari daripada tarikh permohonan lengkap diterima.
  • Laporan Penilaian Pelaksanaan Perintah Khidmat Masyarakat dikemukakan kepada Mahkamah / keluarga / pelatih dalam tempoh 14 hari daripada tarikh tamat pelaksanaan perintah.
  • Keputusan perpindahan tempat pelaksanaan Perintah Khidmat Masyarakat dimaklumkan kepada pelatih dalam tempoh tidak melebihi 21 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
4. Pusat Jagaan
  • Sijil Perakuan Pendaftaran dikeluarkan kepada pengendali Pusat Jagaan dalam tempoh tidak melebihi 21 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
5. Kaunseling dan Psikologi
  • Keputusan permohonan mendapatkan khidmat kaunseling dan psikologi dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 5 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Intervensi Krisis dikendalikan dalam tempoh 24 jam dari masa kes itu diterima.

Warga Tua & Keluarga

1. Kemasukan Ke Institusi Warga Tua / Rumah Ehsan
  • Keputusan permohonan kemasukan ke Institusi Warga Tua / Rumah Ehsan dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 2 bulan daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
2. Bantuan Kewangan
2.1 Bantuan Orang Tua ( BOT )
    • Keputusan permohonan Bantuan Orang Tua dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima..
3. Kaunseling dan Psikologi
  • Keputusan permohonan mendapatkan khidmat kaunseling dan psikologi dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 5 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Intervensi Krisis dikendalikan dalam tempoh 24 jam dari masa kes itu diterima.

Orang Papa

1. Kemasukan ke Institusi Desa Bina Diri Secara Sukarela
  • KeKeputusan permohonan kemasukan ke Desa Bina Diri dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 2 bulan daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima
3. Kaunseling dan Psikologi
  • Keputusan permohonan mendapatkan khidmat kaunseling dan psikologi dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 5 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Intervensi Krisis dikendalikan dalam tempoh 24 jam dari masa kes itu diterima.

Orang Kurang Upaya

1. Pendaftaran Orang Kurang Upaya
  • Pendaftaran dan Kad OKU dikeluarkan dalam tempoh tidak melebihi 14 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
2. Kemasukan Ke Institusi
  • Keputusan permohonan kemasukan ke Institusi Orang Kurang Upaya dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 2 bulan daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
3.

Bantuan Alat Tiruan / Alat Sokongan

  • Keputusan mahkamah dimaklumkan kepada kanak-kanak dan ibu / bapa / penjaga dalam tempoh tidak melebihi 7 hari daripada tarikh perintah mahkamah diterima.
4 Bantuan Kewangan

4.1 Elaun Pekerja Cacat ( EPC

  • Keputusan permohonan Elaun Pekerja Cacat dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 30 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.

4.2 Bantuan OKU Tidak Berupaya Bekerja ( BTB )

  •  
5. Kaunseling dan Psikologi
  • Keputusan permohonan mendapatkan khidmat kaunseling dan psikologi dimaklumkan dalam tempoh tidak melebihi 5 hari daripada tarikh permohonan yang lengkap diterima.
  • Intervensi Krisis dikendalikan dalam tempoh 24 jam dari masa kes itu diterima.
  • bpa
  • ezi2
  • hrmis
  • ism
  • jkm
  • jpw
  • ksn
  • lppkn
  • msc
  • mygov
  • myid
  • niew
  • pdk
  • smoku
  • spr
  • sprm
  • ykbj