Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Pulau Pinang

"KEBAJIKAN ANDA KOMITMEN KAMI"

Kami berjanji untuk memberi perkhidmatan berkualiti dengan mesra dan berintegriti berlandaskan teras utama iaitu perlindungan, pemulihan, pencegahan, pembangunan dan pengintegrasian bagi kumpulan sasar seperti berikut.

Kanak - KanakOrang Kurang UpayaKeluargaWarga TuaOrang PapaSukarelawanBencana

Pengumuman

Penutupan Kaunter Perkhidmatan Daerah. Borang Permonan boleh
dimasukkan kedalam kotak disediakan.

Penutupan Sementara Rumah Kanak-Kanak Taman Bakti Kepala Batas
bagi pembangunan semula RKKTB

Permohonan OKU (oku.jkm.gov.my)

  • Soalan Lazim

Perkhidmatan Berkaitan Kanak-Kanak dan keluarga

Apakah yang perlu dilakukan oleh orang awam yang menjumpai bayi yang terdampar?

  • Mereka hendaklah menghubungi pihak polis atau menghantar bayi tersebut ke hospital

 

  • Rujuk kepada Pejabat Kebajikan Masyarakat yang berdekatan.

 

 

Apakah kriteria-kriteria yang diperlukan oleh seseorang yang ingin memohon anak angkat?

Warganegara Malaysia.

 

Mempunyai pendapatan yang tetap.

 

Tidak mempunyai penyakit yang memudaratkan.

 

Keutamaan kepada pemohon yang telah berkahwin dan tidak mempunyai anak.

 

 

Apakah bentuk keganasan yang membolehkan seseorang mangsa mendapatkan Perintah Perlindungan Sementara mengikut Akta Keganasan Rumahtangga 1994?

Mangsa yang menghadapi kecederaan fizikal ataupun yang merasakan dirinya ketakutan.

 

Apakah tindakan yang perlu diambil jika terdapat kes pengabaian atau penderaan terhadap kanak-kanak?

Menghubungi Pejabat Kebajikan Masyarakat yang berdekatan.

 

Menghubungi polis.

 

Memaklumkan kepada Ketua Penduduk Setempat.

 

 

Dalam keadaan yang bagaimanakah seseorang klien boleh memohon Perintah Perlindungan (PO)?

Mangsa boleh memohon perintah tersebut di mahkamah semasa prosiding jenayah dibuat ke atas pendera dan telah dipertuduhkan mengikut kesalahan yang ditakrifkan dalam “Keganasan rumahtangga”.

Perkhidmatan Kaunseling

Apa itu kaunseling?

Kaunseling satu proses menolong klien memahami dirinya dan situasinya yang sebenar.

 

Apakah perkhidmatan yang disediakan oleh Unit Kaunseling?

Perkhidmatan yang disediakan oleh Unit Kaunseling adalah:

  • Khidmat kaunseling individu, kelompok, kerjaya dan keluarga.

  • Khidmat nasihat dan bimbingan.

 

Adakah saya perlu membayar untuk mendapatkan perkhidmatan kaunseling di Jabatan Kebajikan Masyarakat?

  •  Tidak, perkhidmatan diberikan secara percuma.

 

Siapa yang boleh mendapatkan perkhidmatan kaunseling?

  • Individu, ibubapa, keluarga, remaja, OKU dan warga tua yang memerlukan.

 

Bagaimanakah caranya untuk mendapatkan khidmat kaunseling?

  • Anda boleh datang sendiri ke mana-mana Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah/Negeri yang berhampiran dengan anda.

  • Anda boleh menghubungi melalui telefon untuk mendapatkan tarikh temujanji.

  • Melalui surat menyurat.

  • Melalui E-mel

 

Apakah kelayakan Kaunselor di Jabatan Kebajikan Masyarakat?

  • Mempunyai sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda Kaunseling atau setaraf denganya.

 

Sejauh mana keberkesanan kaunseling yang diberikan?

  • Bergantung kepada sejauh mana perubahan yang dikehendaki oleh individu yang mendapatkan khidmat kaunseling.

 

Perlukah kaunseling diberikan kepada kanak-kanak yang bermasalah?

  • Perlu kerana masalah bukan sahaja datang dari kanak-kanak itu sendiri tetapi juga daripada faktor persekitaran seperti ibubapa, rakan-rakan dan masyarakat sekeliling.

 

Apakah tindakan yang diambil setelah kanak-kanak menghadiri sesi kaunseling bagi kes tidak terkawal tetapi tidak menunjukkan sebarang perubahan?

  • Kaunselor akan mengadakan perbincangan dengan ibubapa kanak-kanak. Kaunselor akan mengadakan kaunseling bersama keluarga tersebut. Sekiranya masih tidak menunjukkan sebarang perubahan, kanak-kanak akan dirujuk kepada Bahagian Perkhidmatan Akhlak untuk tindakan selanjutnya.  

Perkhidmatan Anak Pelihara

 

Apakah proses-proses yang perlu dilakukan oleh bakal si ibu atau si bapa?

Bagi individu yang berminat untuk memohon anak pelihara, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang permohonan yang boleh didapati melalui Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) dimana pemohon bermaustautin/tinggal ataupun melalui borang yang boleh dimuat turun dari laman web ini.

Antara dokumen-dokumen yang perlu disertakan adalah:

1) Gambar ukuran pasport (suami/isteri)
2) Surat sokongan/pengesahan daripada Pegawai Perubatan.
3) Salinan sijil nikah/sijil pendaftaran perkahwinan.
4) Salinan kad pengenalan pemohon (suami dan isteri).
5) Lain-lain dokumen yang berkaitan seperti penyata gaji dll.

Setelah permohonan diterima, pemohon akan melalui satu sesi temuduga bersama Pegawai Kebajikan Masyarakat bagi tujuan penyediaan laporan sosial pemohon. Perkara-perkara yang akan di bincangkan dalam sesi tersebut adalah seperti berikut:-

1) Menilai latar belakang sosial pemohon.
2) Menilai kesanggupan pemohon menjadi keluarga pelihara.
3) Menjelaskan tentang implikasi menjadi keluarga pelihara.

4) Kesangguran pemohon memenuhi syarat mengikut Akta Kanak-Kanak 2001, Akta    Pendaftaran Pengangkatan 1952 dan Akta Pengangkatan 1952 yang mana bersesuaian.

 

 

Siapakah yang boleh memohon pengambilan anak pelihara?


Pasangan suami-isteri yang sah, ibu tunggal (single parents) yang menetap/ tinggal di Malaysia

 

Bila dan bagaimanakah anak angkat dapat disahkan sebagai anak pelihara mengikut undang-undang?

 

Permohonan boleh dibuat dalam masa tiga bulan selepas menerima kanak-kanak dalam penjagaan pemohon. Permohonan hendaklah dibuat kepada Mahkamah Seksyen atau Mahkamah Tinggi dengan melantik peguam untuk urusan mendaftarkan Notis Pengangkatan. Akta yang digunapakai bagi proses pengesahan pengangkatan cara ini adalah merujuk kepada Akta Pengangkatan 1952 (Akta 257).

Permohonan cara kedua adalah dengan membuat permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara di bawah Akta Pendaftaran Anak Angkat 1952 (Akta 253). Permohonan untuk pengesahan ini hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara dalam penjagaan keluarga pelihara. Bagi keluarga yang beragama Islam permohonan untuk pengesahan anak pelihara hanya boleh dibuat melalui Akta 253, iaitu Akta Pendaftaran Pengangkatan sahaja. Permohonan untuk pengesahan pengangkatan hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara berada dalam jagaan pemohon. Permohonan boleh dibuat di Pejabat Pendaftaran Negara.

 

Adakah menjadi satu kesalahan memelihara anak pelihara tanpa membuat pendaftaran atau memaklumkan kepada JKM?

 

Pengambilan anak pelihara secara sendiri perlu dimaklumkan kepada JKM mengikut seksyen 35(1) Akta kanak-Kanak 2001 tidak lewat daripada 1 minggu selepas pengambilan, dan sekiranya gagal memaklumkan, dan jika disabitkan kesalahan denda maksima adalah sebanyak RM10,000.00 atau 2 tahun penjara, atau kedua-duanya sekali.

Perkhidmatan Ibu Tunggal

          Apakah bantuan yang ada di JKMM untuk ibu tunggal ?

 

Bantuan Bulanan – Bantuan Am

  • Bantuan Penyaraan Kanak-kanak

  • Bantuan Anak Pelihara

  • Elaun Pekerja cacat

  • Bantuan Orang Tua

  • Bantuan Am


Bantuan Sekaligus – Geran Pelancaran

  • Bantuan Alat Tiruan / Sokongan

  • Geran Pendidikan dan Latihan Kemahiran

  • Bantuan Sekolah (sekiranya mempunyai anak-anak bersekolah)

Kes Penderaan Kanak-kanak

      Bagaimanakah caranya untuk melaporkan kes  
      penderaan kanak-kanak / kes pembuangan bayi ?

 

  • Talian telefon Teledera: 1 800 88 3040

  • Melaporkan kepada Pejabat Kebajikan Masyarakat yang berhampiran dengan tempat tinggal pelapor

  • Melaporkan kepada mana-mana balai polis / Pondok Polis yang berhampiran

  • Mana-mana ahli Pasukan Perlindungan Kanak-Kanak / Pusat Aktiviti kanak-Kanak yang terdapat di kawasan berlakunya penganiayaan

  • Merujuk terus ke hospital yang berhampiran

 

  • bpa
  • hrmis
  • ism
  • jkm
  • jpw
  • ksn
  • lppkn
  • mygov
  • smoku
  • spr
  • sprm
  • ykbj